دوره 16، شماره 4 - ( 11-1389 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه علوم تربیتی، دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه ، f.michaeli.manee@gmail.com
چکیده:   (11816 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: رویکرد مثبت نگر به سلامتی روانی در سال های اخیر گسترش فراوانی یافته و بر این اساس مفهوم بهزیستی روانشناختی ظهور کرده که سلامت روانشناختی را بیش از آن که نداشتن بیماری تلقی کند، به عنوان داشتن ویژگی های مثبتی مانند عزت نفس، روابط اجتماعی مناسب و رضایتمندی می داند. بنابراین، هدف این مطالعه بررسی وضعیت بهزیستی روانشناختی دانشجویان بر اساس متغیرهای جنس و سال تحصیلی می باشد. روش تحقیق: این مطالعه از نوع مقطعی است. 376 نفر از بین دانشجویان رشته های مختلف کارشناسی و ورودی های مختلف با بهره گیری از نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. متغیر بهزیستی روانشناختی با بهره گیری از آزمون 84 سؤالی ریف و همکاران، که دارای 6 مؤلفه ی خودمختاری، هدفمندی در زندگی، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران و پذیرش خود است، سنجیده شد. جهت تحلیل داده ها، روش های آمار توصیفی، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس به کار رفت. یافته ها: نتایج حاصل نشان دادند بین مؤلفه های بهزیستی روانشناختی بین دو جنس تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0>p) که غیر از مؤلفه ی هدفمندی در زندگی در سایر مؤلفه ها دختران دانشجو وضعیت بهتری نسبت به پسران دانشجو داشتند. بررسی تفاوت بهزیستی روانشناختی در بین ورودی های مختلف تفاوت معنی داری نشان نداد (05/0>p). نتیجه گیری: با توجه به پایین بودن سطح بهزیستی روانشناختی در پسران دانشجو در قیاس با دختران و وجود تفاوت معنی دار بین آن ها، پیشنهاد می شود برنامه هایی جهت توانمندسازی آنان تدارک داده شود تا بتوانند در مقابل تنش ها و فشارهای روانی به خوبی سازگار شوند.
متن کامل [PDF 317 kb]   (10742 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پايه پزشكي
دریافت: 1389/12/1 | انتشار: 1389/11/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.