logo
دوره 20، شماره 4 - ( 10-1393 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 261-257 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Foruhar A., Eslami M., Sadeghi M.. Effect of Learning the Emotional Intelligence Parameters on Increasing the Self-Efficiency and Decreasing the Career Stress. Intern Med Today 2015; 20 (4) :257-261
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-2090-fa.html
فروهر آرزو، اسلامی منصوره، صادقی منصوره. تاثیر آموزش مولفه‌های هوش هیجانی بر افزایش خودکارآمدی و کاهش استرس شغلی. طب داخلی روز. 1393; 20 (4) :257-261

URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-2090-fa.html


1- گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، aforohar1390@gmail.com
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (7350 مشاهده)

  اهداف: هیجان‌ها و نیز چگونگی کنارآمدن با آنها بخشی از شخصیت آدمی هستند و بر سلامت وی تاثیر می‌گذارند. توانایی ارزیابی و ابراز هیجانات خود، تنظیم هیجانات خود و دیگران و بهره‌برداری از هیجان‌ها "هوش هیجانی" خوانده می‌شود. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مولفه‌های هوش هیجانی بر افزایش خودکارآمدی و کاهش استرس شغلی بود.

  مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی در جامعه آماری کارمندان شهرداری شهر تهران در سال 1389 انجام شد. نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای هدفمند انجام شد و 30 نفر از کسانی که نمره استرس شغلی بالا و خودکارآمدی پایین داشتند، انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شدند. از پرسش‌نامه باورهای خودکارآمدی شرر و همکاران و مقیاس استرس شغلی رایس برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. پس از ورود داده‌ها به نرم‌افزار SPSS 16 ، از آمار توصیفی و آزمون T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.

  یافته‌ها: میانگین نمره خودکارآمدی گروه آزمایش در پس‌آزمون 2/6±9/64 بود که اختلاف معنی‌داری با نمره پیش‌آزمون این گروه (5/8±9/51) داشت (1/5= t ؛ 05/0= p ). میانگین نمره نشانگان کلی استرس در پس‌آزمون گروه آزمایش 8/6±7/25 بود که اختلاف معنی‌داری با پیش‌آزمون این گروه (6/5±1/32) داشت. همبستگی منفی معنی‌داری بین افزایش خودکارآمدی و کاهش نشانگان کلی استرس مشاهده شد (223/0-؛ 033/0= p ).

  نتیجه‌گیری: آموزش مولفه‌های هوش هیجانی می‌تواند باعث افزایش باور خودکارآمدی و کاهش نشانگان استرس شغلی شود.

متن کامل [PDF 212 kb]   (2862 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بهداشت روان
دریافت: 1393/8/24 | پذیرش: 1393/12/6 | انتشار: 1393/12/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.