دوره 21، شماره 4 - ( ویژه‌نامه 1394 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 18-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران ، karimymahmood@yahoo.com
3- گروه بیماری‌های عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
5- گروه آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران
چکیده:   (4973 مشاهده)

اهداف: پیشگیری و کاهش رفتارهای خطر مرتبط با انتقال اچ‌آی‌وی در میان بیماران اچ‌آی‌وی مثبت یکی از اولویت‌های سلامت همگانی است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تاثیر برنامه آموزشی با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتار‌های پیشگیری‌کننده از انتقال بیماری در بیماران اچ‌آی‌وی مثبت انجام شد.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی، 92 بیمار HIV مثبت و مبتلا به ایدز بالای 18 سال شهرستان‌های سراوان و سرباز که در 1392 در مرکز مشاوره بیماری‌های عفونی و رفتاری سراوان یا سرباز دارای پرونده بودند به روش سرشماری انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق‌ساخته شامل بخش دموگرافیک (10 سئوال)، سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی (17 سئوال) و ارزیابی عملکرد بیماران (11 سئوال) بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و با آزمون‌های آماری T مستقل و زوجی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک همسان بوده و تفاوت معنی‌داری نداشتند. میانگین نمره حساسیت و شدت درک‌شده، منافع و موانع درک‌شده، خودکارآمدی درک‌شده و رفتار بعد از مداخله آموزشی نسبت به قبل از مداخله آموزشی به‌طور معنی‌داری افزایش پیدا کرد (001/0p<).

نتیجه‌گیری: استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از ایدز در بیماران مبتلا به ایدز موثر است و از طریق افزایش آگاهی، نگرش، حساسیت، شدت، منافع و خودکارآمدی و کاهش موانع درک‌شده، موجب ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از ایدز می‌شود.

متن کامل [PDF 228 kb]   (1747 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مطالعه بيماری‌ها
دریافت: 1394/5/4 | پذیرش: 1394/11/28 | انتشار: 1395/2/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.