دوره 21، شماره 4 - ( ویژه‌نامه 1394 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 128-123 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
2- گروه علوم پایه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران ، shakerihoma6@gmail.com
چکیده:   (4778 مشاهده)

اهداف: از جمله پیامدهای غیرقابل اجتناب ترافیک افزایش استرس، بروز رفتارهای پرخاشگرانه از سوی افراد به ویژه رانندگان و افزایش آلودگی هواست. هدف اصلی این مطالعه تعیین و تحلیل اهداف سفرهای درون‌شهری با سواری شخصی و تعیین میزان سفرهای غیرضروری با خودروهای شخصی بود.

مواد و روش‌ها: این پژوهش تحلیلی- مقطعی در جامعه خودروهای شخصی در حال تردد در سطح شهر گناباد در سال 1394 انجام شد. 5 نقطه شهر به عنوان محل‌های نمونه‌برداری انتخاب شدند. 400 نفر به روش تصادفی در دسترس وارد مطالعه شدند. از چک‌لیست محقق‌ساخته شامل مشخصات جمعیت‌شناختی و چند سئوال کوتاه برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها پس از جمع‌آوری وارد نرم‌افزار SPSS 19 شده و با استفاده از آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

یافته‌ها: بین متغیر هدف سفر با متغیرهای بازه زمانی (0001/0=p) و جنسیت راننده (038/0=p) رابطه آماری معنی‌داری وجود داشت (05/0p<). متغیر تعداد سرنشین خودروهای شخصی با جنسیت راننده (039/0=p) و هدف سفر (0001/0=p) ارتباط آماری معنی‌داری داشت. ارتباط معنی‌داری بین متغیر تعداد سرنشین خودور با متغیرهای بازه زمانی (416/0=p)، رده سنی (319/0=p)، شغل (27/0=p)، سطح تحصیلات (537/0=p)، وضع تاهل راننده (831/0=p) و درآمد خانوار (882/0=p) مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: زنان بیش از مردان برای انجام اهداف غیرکاری از خودروی شخصی و به صورت تک‌سرنشین استفاده می‌کنند و اغلب سفرهای کاری با خودروی شخصی تک‌سرنشین و غالب سفرهای غیرکاری با خودروی شخصی با بیش از یک سرنشین انجام می‌شود.

متن کامل [PDF 138 kb]   (2166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بهداشت روان
دریافت: 1394/10/26 | پذیرش: 1395/4/26 | انتشار: 1395/4/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.