Shakouri N, Noroozi H, Tafazoli M, Mazlom S. Effect of the “Orem Self Care Model”-based Educational-Supportive Intervention on the Anxiety of Primigravidae. Intern Med Today 2018; 24 (1) :41-46
URL:
http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-2635-fa.html
شکوری ناهید، نوروزی حجی محمد، ریحانی طیبه، تفضلی مهین، مظلوم سید رضا. تاثیر مداخله آموزشی- حمایتی مبتنی بر الگوی خودمراقبتی اورم بر اضطراب زنان نخستباردار. طب داخلی روز. 1396; 24 (1) :41-46
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-2635-fa.html
1- کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- گروه کودک و نوزاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (5335 مشاهده)
اهداف: وجود اﺿﻄﺮاب در دوران بارداری، ﺳﻼﻣﺖ مادر و جنین را ﺗﺤﺖ تاﺛﻴﺮ ﻗﺮار ﻣﻲدهد. مطالعات نشان میدهند که مداخلات آموزشی میتوانند در پیشگیری از اختلالات اضطرابی موثر باشند. هدف مطالعه حاضر، بررسی تاثیر مداخله آموزشی- حمایتی مبتنی بر الگوی خودمراقبتی اورم بر اضطراب زنان نخستباردار بود.
مواد و روشها: در این پژوهش کارآزمایی بالینی یکسوکور، 60 زن نخستباردار با سن بارداری 34-28 هفته که در سال 1394 به مراکز بهداشتی شهر مشهد مراجعه کرده بودند، بهروش نمونهگیری خوشهای هدفمند انتخاب شده و با روش تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 30 نفر) جای گرفتند. ابزار مطالعه، پرسشنامه مشخصات فردی و باروری و مقیاس اضطراب اشپیلبرگر بود. در گروه آزمون برنامه آموزشی- حمایتی مبتنی بر مدل خودمراقبتی اورم در قالب 4 جلسه 60دقیقهای اجرا شد. در هر دو گروه میزان اضطراب آشکار در ابتدا و یک هفته بعد از پایان مداخله اندازهگیری شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS 18 و توسط آزمونهای مجذور کای، منویتنی، T مستقل و T زوجی صورت گرفت.
یافتهها: در مرحله قبل از مداخله، میانگین نمره اضطراب آشکار در دو گروه آزمون و کنترل اختلاف آماری معنیداری نداشت (793/0=p)، اما در مرحله بعد از مداخله، بین دو گروه تفاوت معنیدار مشاهده شد (0001/0=p). همچنین میانگین نمره اضطراب آشکار قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون اختلاف معنیداری داشت (006/0=p)، اما این اختلاف در گروه کنترل معنیدار نبود (086/0=p).
نتیجهگیری: مداخله آموزشی- حمایتی مبتنی بر الگوی خودمراقبتی اورم در کاهش اضطراب زنان نخستباردار در سهماهه سوم بارداری موثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
زنان دریافت: 1395/8/18 | پذیرش: 1395/10/25 | انتشار: 1395/12/21