Nikfarjam M, Khosravi N, Ganji F, Parvin N, Goodarzi I, Mohammadi-ahmadmahmoudi A. Exploring the Impact of Teaching Reading, Writing, and Math on the Mental State of Schizophrenic Patients. Intern Med Today 2021; 27 (4) :466-485
URL:
http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-3606-fa.html
نیکفرجام مسعود، خسروی نجمه، گنجی فروزان، پروین ندا، گودرزی ایرج، محمدی-احمدمحمدی عبدالله. بررسی تأثیر آموزش خواندن، نوشتن و ریاضی بر وضعیت روانی بیماران اسکیزوفرنی. طب داخلی روز. 1400; 27 (4) :466-485
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-3606-fa.html
1- استادیار، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
2- دانشجوی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران. ، najmehk776@gmail.com
3- دانشیار، گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
4- کارشناسی ارشد، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
5- استادیار، گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، بیمارستان هاجر، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
6- کارشناس ارشد، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
چکیده: (1625 مشاهده)
اهداف: مطالعه موردنظر با هدف بررسی تأثیر آموزش خواندن و نوشتن و ریاضی بر وضعیت روانی بیماران اسکیزوفرنی انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر وضعیت 60 بیمار اسکیزو فرنی در بیمارستان سینای جونقان با استفاده از روش نمونهگیری آسان انجام شد. بیماران با استفاده از جدول اعداد تصادفی در دو گروه بیماران تحت درمان روتین (گروه کنترل) و بیماران تحت درمان روتین به همراه مداخله آموزشی (گروه مداخله) قرار گرفتند. در گروه مداخله، جلسات آموزش خواندن و نوشتن و ریاضی به مدت 6 ماه، هفته ای 3 روز، هر جلسه به مدت حداکثر 1 ساعت توسط فرد آموزش دیده اجرا شد. اطلاعات با کمک پرسشنامه علائم مثبت و منفی آندرسون و پرسشنامه آزمون کوتاه وضعیت ذهنی جمعآوری شدند. دادهها با استفاده از نسخه 18 نرمافزار SPSSv و با آزمونهای آماری کای دو، من ویتنی و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری تحلیل شدند.
یافته ها: در گروه مداخله، تغییرات نمرات علائم مثبت و منفی و تمام ابعاد آن از نظر آماری معنادار گزارش شد (0/001>P)، اما در گروه کنترل تنها تغییرات اختلال صوری فکر مثبت معنادار بود (0/031=P). تغییرات نمره آزمون کوتاه وضعیت ذهنی نیز در هر دو گروه مداخله (0/002=P) و کنترل (0/017=P) معنادار به دست آمد و در نوبت سوم بررسی، این وضعیت در گروه مداخله بالاتر بود (03/0=P).
نتیجه گیری: آموزش خواندن و نوشتن و تمرینات ریاضی میتواند بر بهبود علائم مثبت و منفی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و بهبود علائم شناختی بیماران مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بهداشت روان دریافت: 1399/8/12 | پذیرش: 1400/4/16 | انتشار: 1400/7/9