Aghili S M, Farhang A. Investigating the Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy on Resilience, Psychological Flexibility, and Glycemic Control of Diabetic Patients. Intern Med Today 2022; 28 (4) :514-529
URL:
http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-3940-fa.html
1- گروه روانشناسی،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، dr_aghili1398@yahoo.com
2- گروه روانشناسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه پیام نور،گرگان، ایران.
چکیده: (63 مشاهده)
اهداف دیابت یک بیماری مزمن فراگیر رو به رشد است که علاوه بر تأثیر بر وضعیت بالینی فرد، هزینههای گزافی را به جوامع مختلف در سرتاسر جهان تحمیل میکند. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تابآوری، انعطافپذیری روانشناختی و میزان کنترل گلیسمیک بیماران دیابتی بود.
مواد و روش ها این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و ازنظر روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد مبتلا به دیابت مراجعهکننده به بیمارستان صیاد شهر گرگان در سال 1401 بودند. از این جامعه آماری 30 بیمار بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت آموزش رفتاردرمانی دیالکتیک قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل در طول اجرای پژوهش هیچ مداخله روانشناختی را دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون (2003) و انعطافپذیری روانشناختی دنیس (2010) بود. دادههای پژوهش با تحلیل کوواریانس چندمتغیره و استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 تجزیهوتحلیل شدند.
یافته ها میانگین و انحرافمعیار نمره کل پسآزمون تابآوری، انعطافپذیری روان شناختی و میزان کنترل گلیسمیک در گروه آزمایش بهترتیب 80/60±20/62، 91/00±25/64، 198/10±26/52 و برای گروه کنترل 77/20±22/86، 75/60±22/29 و 204/30±30/18 به دست آمد. رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تابآوری، انعطافپذیری و میزان کنترل گلیسمیک بیماران دیابتی تأثیر معنادار داشته است (0/05>P).
نتیجه گیری به نظر میرسد آموزش رفتاردرمانی دیالکتیک با انجام تمرینهای ذهنآگاهی و تعدیل تجربه هیجانی منجر به ارتقای سلامت روان، بهبود مهارت تابآوری و انعطافپذیری بیماران دیابتی شده است. بنابراین میتوان از این روش بهعنوان رویکرد جدیدی برای افزایش مهارتهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت در مراکز مرتبط با سلامت استفاده کرد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
بهداشت روان دریافت: 1401/7/24 | پذیرش: 1401/7/1 | انتشار: 1401/7/1