دوره 29، شماره 4 - ( 3-1402 )                   جلد 29 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Dastani M, Shamsi Sani H, Sedehei S A. Opportunities and Challenges of Information Dissemination in Public Relations of Iranian Medical Universities during the COVID-19 Pandemic: The Role and Function of Virtual Space. Intern Med Today 2023; 29 (4)
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-4098-fa.html
داستانی میثم، شمسی ثانی هادی، سده ای سید علی. فرصت ها و چالش های اطلاع رسانی در روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی ایران در دوران همه‌گیری کووید-19: نقش و کارکرد فضای مجازی. طب داخلی روز. 1402; 29 (4)

URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-4098-fa.html


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد ایران
چکیده:   (16 مشاهده)
هدف: با توجه به نقش کلیدی روابط عمومی در مدیریت بحران‌ها، به‌ویژه در شرایط فراگیری ویروس کووید-19، مطالعه حاضر با هدف شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های اطلاع‌رسانی در فضای مجازی توسط روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به‌صورت مقطعی در دی‌ماه 1399 انجام شد. داده‌ها با پرسشنامه محقق‌ساخته (۲۹ گویه در ۷ شاخص، طیف لیکرت پنج‌درجه‌ای) جمع‌آوری شد. پس از تأیید روایی محتوایی با نظر خبرگان، پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 0.849 تأیید شد. جامعه پژوهش مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند، بر همین اساس نمونه گیری به صورت سرشماری بوده و داده‌ها به صورت الکترونیکی جمع‌آوری  شد و با زبان برنامه نویسی پایتون تحلیل شد. تحلیل شامل آمار توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون بین شاخص‌ها بود.
یافته‌ها: در مطالعه حاضر که با مشارکت 41 نفر انجام شد، نتایج نشان داد بیشترین استفاده از ابزارهای فضای مجازی در بحران کرونا، مربوط به شبکه‌های اجتماعی (میانگین=4.74) بوده است. فضای مجازی فرصت‌هایی برای اطلاع‌رسانی دقیق (میانگین=4.57) و سریع فراهم کرده، اما چالش‌هایی نظیر انتشار اطلاعات نادرست، عدم هماهنگی میان واحدها و تفاوت در اهداف اطلاع‌رسانی با رسانه‌ها نیز مشهود بود. همچنین، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و نیروی انسانی ناکافی از جمله موانع مهم در کارایی روابط عمومی‌ها بودند. همبستگی مثبت بین مهارت نیروی انسانی و زیرساخت‌ها(r=0.655, p<0.001) و همچنین رابطه مثبت میان آمادگی در بحران با سایر مؤلفه‌ها مشاهده شد، در حالی‌که شاخص چالش‌ها با آمادگی و مهارت همبستگی منفی داشت.
نتیجه‌گیری: روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی عملکرد مناسبی در بهره‌گیری از فرصت‌های فضای مجازی داشته‌اند، اما برای استمرار این اثربخشی، رفع ضعف‌های ساختاری، تقویت منابع انسانی، به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و ارتقای هماهنگی میان‌بخشی ضروری است. طراحی یک نظام یکپارچه اطلاع‌رسانی و سیاست‌گذاری کلان در حوزه اطلاع‌رسانی سلامت می‌تواند زمینه‌ساز اعتماد عمومی و مدیریت مؤثر بحران‌های آتی باشد.
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مراقبت‌های خانگی
دریافت: 1404/4/25 | پذیرش: 1404/6/22 | انتشار: 1402/4/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.