1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، alighanaei@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده: (10924 مشاهده)
اهداف: حرکات بدنی، بهخصوص حرکات موزون، بهطور مستقیم یا از طریق مکانیسمها و فرآیندهای دیگر، عملکردهای شناختی، عاطفی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار میدهند. این حرکات در چارچوب فعالیت تفریحی لذت- و آرامشبخش صورت میگیرد و وسیلهای برای خوداظهاری، افکار، احساسات، ابزاری برای درمان، افزایشدهنده آمادگی جسمانی و کاهنده اضطراب است. هدف این پژوهش تعیین تاثیر حرکات موزون ورزشی بر هوش و رشد اجتماعی کودکان پیشدبستانی بود.
روشها: این پژوهش شبهآزمایشی در جامعه 93 کودک دوره پیشدبستانی 1 و پیشدبستانی 2 مهد کودک دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 88-1387 انجام شد و 35 کودک در گروه آزمایش و 22 کودک در گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده برای جمعآوری دادهها آزمون آدمک گودیناف و مقیاس رشد اجتماعی واینلند بودند. گروه آزمایش طی 4 ماه، در هر هفته 2 جلسه 5/1ساعته، با بهکارگیری 60% ضربان قلب کودک از بسته آموزشی حرکات موزون بهرهمند شدند. گروه کنترل تحت آموزش مستقل متفاوتی قرار گرفت. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS 20 بررسی شدند.
یافتهها: نمرات پسآزمون مقیاس هوش اجتماعی گروه آزمایش (21/26±121/43) و شاهد (15/33±115/91) از نظر مقدار تغییرات نسبت به پیشآزمون تفاوت آماری معنیداری (0/017=p؛ 6/077=(54، 1)F) داشتند. تفاوت آماری معنیداری بین نمره پیشآزمون (15/60±118/91) و پسآزمون (17/30±129/60) هوش گودیناف در گروه آزمایش (0/0001=p؛ 26/08=(54، 1)F) مشاهده شد.
نتیجهگیری: آموزش حرکتدرمانی موزون بر رشد اجتماعی و هوش کودکان پیشدبستانی جامعه دانشگاهی موثر است.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
بهداشت روان دریافت: 1389/8/10 | پذیرش: 1392/2/15 | انتشار: 1392/2/15