Internal Medicine Today
طب داخلی روز
Intern Med Today
Medical Sciences
http://imtj.gmu.ac.ir
80
journal80
2981-0086
2981-0086
10.18869/acadpub.hms
en
jalali
1389
7
1
gregorian
2010
10
1
16
2
online
1
fulltext
fa
بررسی سلامت روانی دانشجویان ورودی نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 دانشگاه علوم پزشکی گناباد
Assessment of Mental Health Among Freshmen Entering the First Semester in Gonabad University of Medical Sciences in 2009-2010
علوم پايه پزشكي
Basic Medical Science
پژوهشی
Original
<p align="right">چکیده </p><p align="right"> <strong> زمینه </strong><strong>و هدف: </strong>آشنایی با وضعیت سلامت روانی دانشجویان در شروع تحصیل نقش عمده ای در تأمین سلامت روانی و نیز پیشرفت تحصیلی آنان دارد. از این رو این مطالعه با هدف کلی تعیین وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام گرفته است. </p><p align="right"> <strong> روش تحقیق: </strong>این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است که طی آن تمامی دانشجویان ورودی نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 به تعداد 136 نفر با GHQ-28 و پرسشنامه اطلاعات فردی بررسی <br>شده اند. برای تعیین موارد مشکوک از نقطه برش 23 و برای هر یک از حیطه ها نیز از نقطه برش 6 استفاده شد. داده ها در نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های تی، آنالیز واریانس یک طرفه و مجذور کای در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شد. </p><p align="right"> <strong> یافته ها: </strong>یافته های این بررسی نشان داد 6/31 درصد نمونه ها بالاتر از نقطه برش قرار داشته و مشکوک به اختلال سلامت روان بودند. همچنین میزان شیوع موارد مشکوک به اختلال روانی د ر پسران و دختران به ترتیب 27 درصد و 33 درصد (599/0= p ) و در دانشجویان مجرد و متأهل به ترتیب 31 درصد و 33 درصد بوده است (909/0= p ) . که هیچ کدام از این تفاوت ها از نظر آماری معنی دار نبود. مقایسه میانگین نمرات مقیاس های چهارگانه آزمون نشان داد میانگین نمرات اختلال عملکرد اجتماعی (65/3 ± 9) و شکایات جسمانی (13/3 ± 95/4) بیش از دو مقیاس اضطراب (55/3 ± 15/4) و افسردگی (89/2 ± 07/2) بوده و با استفاده از نقطه برش 6 در این مقیاس ها مشخص گردید دانشجویان از نظر ناسازگاری اجتماعی و شکایات جسمانی نسبت به اضطراب و افسردگی وضعیت نامساعدتری داشتند ولی تفاوت معنی داری بین این نمرات و عوامل جمعیت شناختی جنس (891/0= p ) ، وضعیت تأهل (220/0= p ) و رشته های تحصیلی (455/0= p ) وجود نداشته است. </p><p align="right"> <strong> نتیجه گیری: </strong>با توجه به نتایج پژوهش، نشانه های مربوط به ناسازگاری اجتماعی در شروع تحصیل در دانشجویان شایع تر از نشانه های دیگر است. تأیید وجود اختلالات روانی در دانشجویان نیازمند بررسی بیشتر و انجام ارزیابی های دقیق روان شناختی است. ارایه خدمات مشاوره ای و روان شناختی مبتنی بر نتایج به دست آمده از ارزیابی توصیه می شود. </p><p align="right"> </p>
<p> <strong> Background and Aim: </strong>Familiarity with mental status of students at the beginning of education has a basic role in acquiring mental health and their academic achievement. Thus, this study was carried out with the general objective of determining the mental health among the freshmen in their first term in Gonabad University of Medical Sciences in 2009-2010. </p><p> <strong> Materials and Methods: </strong>This descriptive-analytic study was carried out on all freshmen (136 students) of Gonabad University of Medical Sciences entering the first semester in 2009-2010. The data were collected using GHQ-28 and demographic questionnaire. To determine suspicious cases, the cut-off point of total score was set as 28 and in each scale it was set as 6. The data were analyzed by SPSS software version 11 using descriptive and analytical statistics (Chi-square and T-test). The significant level was set as 0.05. </p><p> <strong> Results: </strong>This study showed that 31.6% of students are suspected to have psychological disorders. These disorders among males and females were 27% and 33 % (p=0.599), and among single and married students were 31% and 33% (p=0.909), respectively. But each of these differences in demographic factors was not statistically significant. The comparison of the mean scores in test scales showed that the mean scores of social dysfunction (9 ± 3.65) and somatization (4.95 ± 3.13) were more than anxiety (4.15 ± 3.55) and depression (2.07 ± 2.89) scales, respectively. By using the cut-off point 6 at these scales, it was indicated that the students have a bad condition on social dysfunction and somatization, but there were not significant differences between these scores and gender (p=0.891), marital status (p=0.220) and academic courses (p=0.455). </p><p> <strong> Conclusion: </strong>With regard to these results, symptoms related to social conflict at the beginning of study in students were more common than other symptoms. Confirming the existence of mental disorders in students requires more psychological investigation and assessment for students. Thus, providing counseling and psychological services based on the findings are recommended. </p>
اختلال سلامت روان؛ دانشجویان؛ سلامت روانی؛ GHQ-28
GHQ-28, Gonabad, students, mental health, mental health disorder
45
51
http://imtj.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-240&slc_lang=fa&sid=1
Jahanshir
Tavakolizadeh
جهانشیر
توکلی زاده
jahanshir_t@yahoo.com.au
800031947532846004633
800031947532846004633
Yes
Zohreh
Khodadadi
زهره
خدادادی
800031947532846004634
800031947532846004634
No