Amin Shokravi F, Memarian R, Hajizadeh E, Moshki M. The roll of Enhancing self esteem educational program on self -esteem promotion of the girl students in Tehran Primary Schools . Intern Med Today 2008; 13 (4) :74-81
URL:
http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-303-fa.html
امینشکروی فرخنده، معماریان ربابه، حاجیزاده ابراهیم، مشکی مهدی. نقش برنامه طراحیشده در ارتقای سطح عزت نفس دانشآموزان دختر مدارس تهران. طب داخلی روز. 1386; 13 (4) :74-81
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-303-fa.html
1- ، amin_shokr@yahoo.com
چکیده: (12469 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت عزت نفس در تأمین سلامت روانی دانشآموزان و این موضوع که عزت نفس در تعامل با دیگران حاصل میشود و سبب داشتن تصور مثبت از خود و پیدایش حسی ارزشمند و عامل موفقیت دانشآموزان میگردد، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی ارتقا عزت نفس (ESE) از سری برنامههای آموزشی
Live Wire Media در نمونهای از دانشآموزان دختر کلاس اول ابتدایی انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه نیمهتجربی که در سال 1385 انجام شد، نمونهگیری به شیوه تصادفی و مداخله به صورت آموزش برنامه طراحیشده ESE انجام شد. نمونهها شامل دختران کلاس اول بودند که از یکی از دبستانهای غرب تهران انتخاب شدند. 29 دانشآموز در گروه آزمون و 31 دانشآموز، در گروه شاهد قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه پوپ با همه نمونهها در ابتدای پژوهش و پس از 9 هفته مصاحبه گردید؛ سپس برنامه آموزشی به مدت 18 جلسه در طی 9 هفته شامل آموزش نظری و کارگاه آموزشی به صورت نمایش رفتارهای صحیح مانند قدردانی از خود، کنترل خشم، مسؤولیتپذیری برای گروه آزمون اجرا گردید. مصاحبه مجدّد با هر دو گروه پس از نیمسال صورت گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای Chi-Square،t و رگرسیون لجستیک دوتایی، در سطح معنیداری 05/0P≤ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: بر اساس تحلیل آماری پیش آزمون و پس آزمون، آموزش به طور معنیداری نمرات عزت نفس را در میان گروه آزمون بهبود بخشیده بود (05/0P<). تفاوت بین میانگین رشد نمره عزت نفس در گروه شاهد در طیّ نیمسال، 6/3±1/1- و در گروه آزمون در طی اجرای برنامه آموزشی 7/3±3/4 و معنیدار بود (000/0P<) و دانشآموزان گروه آزمون نسبت به دانشآموزان گروه شاهد از رشد مثبت و موفقیتآمیزی برخوردار بودند.
نتیجهگیری: نتایج بیانگر نقش و اثر مثبت این برنامه آموزشی طراحی شده بر ارتقای عزت نفس دانشآموزان سال اول دبستان بود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشكي داخلی دریافت: 1387/6/3 | انتشار: 1386/10/25