Alami A, Esmailzade M, Esmaeili R, Matlabi M, Ekrami Noghabi A, Saberi M. Effectiveness of an Educational Intervention Based on the Theory of Planned Behavior on Fertility Intention of Single-child Women: A Field Trial Study. Intern Med Today 2020; 26 (3) :212-227
URL:
http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-3199-fa.html
عالمی علی، اسمعیل زاده معصومه، اسماعیلی رضا، مطلبی محمد، اکرامی نوقابی علی، صابری مریم. تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزیشده بر قصد باروری زنان تکفرزند: یک مطالعه کارآزمایی در عرصه. طب داخلی روز. 1399; 26 (3) :212-227
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-3199-fa.html
1- دانشیار گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علومپزشکی گناباد، گناباد، ایران.
2- کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی گناباد، گناباد، ایران.
3- استادیار گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت، دانشگاه علومپزشکی گناباد، گناباد، ایران.
4- دانشیار گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی گناباد، گناباد، ایران.
5- دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، امور دانشجویی، دانشگاه علومپزشکی گناباد، گناباد، ایران.
6- مربی، گروه بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی گناباد، گناباد، ایران. ، maryam61sabery@ gmail.com
چکیده: (3524 مشاهده)
اهداف: باروری یکی از عناصر مهم رشد و تناسب جمعیت است. با توجه به روند کاهش میزان باروری کل در ایران و رسیدن آن به پایینتر از حد جایگزینی، مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامهریزیشده بر قصد باروری زنان همسردار تکفرزند انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه مداخلهای روی صد زن همسردار در سن باروری که تحت پوشش مراکز سلامت جامعه شهر گناباد بودند، انجام شد. آزمودنیها از طریق نمونهگیری خوشهای دومرحلهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه پنجاه نفر) تقسیم شدند. دادهها وارد نسخه 20 نرمافزار SPSS شدند، با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، تی زوجی و کایدو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بین ویژگیهای جمعیتشناختی آزمودنیها در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری مشاهده نشد. همچنین پیش از مداخله، تفاوت معنیداری بین میانگین نمره سازههای تئوری مذکور بین دو گروه مشاهده نشد. در حالی که پس از مداخله، میانگین نمره نگرش (0/014=P)، کنترل رفتار درکشده (0/042=P) و قصد رفتاری (0/005=P) دو گروه با یکدیگر تفاوت معنیداری داشت.
نتیجه گیری: یافتههای مطالعه نشان داد مداخله آموزشی بر مبنای تئوری رفتار برنامهریزیشده میتواند بر قصد باروری زنان تکفرزند اثرگذار باشد. بهکارگیری این مدل در برنامههای آموزشی مرتبط با سیاست رشد جمعیتی و طراحی مداخلاتی برای تشویق زوجین به فرزندآوری پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
زنان دریافت: 1397/10/25 | پذیرش: 1399/1/19 | انتشار: 1399/4/1