1- ، yahoo.com@ shahidi_2004
چکیده: (18639 مشاهده)
زمینه و هدف: رویکردهای جدید پژوهش در آموزش بر استفاده از راهبردهای یادگیری و مطالعه در تسهیل فرایند یادگیری و در نهایت ارتقای پیشرفت تحصیلی معطوف میباشد. اهمیت راهبردها به عنوان راهکاری برای ارتقای سطح آموزش کاملاً شناخته شده است. با توجه به مطالعات اندک در این زمینه پژوهشی با هدف تعیین بررسی راهبردهای یادگیری در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی گناباد انجام گردید.
روش بررسی: تحقیق حاضر به صورت پیمایشی اکتشافی و در سال 83-82 انجام شد. از بین دانشجویان دانشکده علوم پزشکی گناباد به روش سهمی تصادفی و با توجه به حجم، 121 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری استاندارد وین اشتاین بود. از آمار توصیفی و تحلیلی آزمون t، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی برای پردازش اطلاعات استفاده شد. 05/0P< به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد.
یافتهها: بیشترین فراوانی به ترتیب مربوط به دانشجویان پرستاری (5/35%) و سپس رشته مامایی (1/28%) بهداشت (0/14%)، مبارزه با بیماریها (3/8%)، اتاق عمل (4/7%) و هوشبری (8/5%) بود. مقایسه نمره حیطههای دهگانه پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری بین دو گروهی که محل مطالعه خود را مناسب دانستهاند و گروهی که محل مطالعه خود را مناسب ندانستهاند، اختلاف آماری معنیداری نشان نداد (05/0P>). میانگین نمرات حیطههای نگرش، انگیزش، کنترل دقت، اضطراب و تمرکز بین رشتههای مختلف اختلاف آماری معنیداری را نشان داد (05/0P<). همچنین راهبردهای آزمون با پیشرفت تحصیلی ارتباط آماری معنیداری داشت (05/0P<). میانگین نمره انگیزش نیز نسبت به زمان مطالعه در کتابخانه اختلاف آماری معنیداری داشت (05/0P<). میانگین نمرات دانشجویان علوم پزشکی گناباد معادل صدک 20-30 نمرات هنجاری دانشجویان آمریکا بود.
نتیجهگیری: پیشنهاد میگردد به منظور افزایش توان یادگیری و ارتقای کیفیت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی، به کارگیری این راهبردها به دانشجویان آموزش داده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشكي داخلی دریافت: 1387/2/30 | انتشار: 1384/1/26