اهداف: کنترل، نظارت و ارزیابی در مرکز هر فعالیت و برنامه اجرایی قرار دارد. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای اولویتبندی معیارهای عملکرد ادارات تربیتبدنی دانشگاههای علوم پزشکی با روش تحلیل سلسله مراتبی بود.
مواد و روشها: پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر در کلیه مدیران، کارشناسان و اساتید ادارات تربیتبدنی دانشگاههای علوم پزشکی ایران (حدود 128 نفر) انجام شد. با توجه به ماهیت روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و ضرورت انتخاب افراد خبره، 30 نفر بر اساس میزان تجربه کاری و مدرک تحصیلی به شکل هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. تحقیق حاضر در دو مرحله اساسی انجام شد. در گام بعدی استفاده از مدل AHP، به منظور تعیین وزن و اولویت هر شاخص، از صاحبنظران خواسته شد با انجام مقایسههای زوجی دوبهدو بین شاخصها میزان اهمیت آنها را نسبت به یکدیگر مشخص کنند. دادهها با کمک نرمافزار SPSS 20 و Expert choice و نیز آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای تعیین بار عاملی شاخصها تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: پس از معیار مالی که بالاترین اولویت را در این تحلیل دارا بود (422/0=M)، مشتری (3575/0=M)، فرآیندهای داخلی (121/0=M) و رشد و یادگیری (0947/0=M) اولویتهای بعدی را داشتند.
نتیجهگیری: براساس تحلیل سلسله مراتبی، بالاترین اولویت در عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به ترتیب مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |