logo
دوره 21، شماره 4 - ( ویژه‌نامه 1394 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 70-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mottaghi Shahri M, Safania A, Nikbakhsh R. Prioritizing of the Criteria of Physical Education Performance in Medical Sciences Universities by Analytic Hierarchy Process: anApproach to Health Promotion of Students . Intern Med Today 2015; 21 (4) :63-70
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-2387-fa.html
متقی شهری محمود رضا، صفانیا علی‌محمد، نیک‌بخش رضا. اولویت‌بندی معیارهای عملکرد تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به روش تحلیل سلسله مراتبی: رویکردی به سوی ارتقای سلامت دانشجویان. طب داخلی روز. 1394; 21 (4) :63-70

URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-2387-fa.html


1- گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، a.m.safania@gmail.com
3- گروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (4016 مشاهده)

اهداف: کنترل، نظارت و ارزیابی در مرکز هر فعالیت و برنامه اجرایی قرار دارد. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای اولویت‌بندی معیارهای عملکرد ادارات تربیت‌بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی با روش تحلیل سلسله مراتبی بود.

مواد و روش‌ها: پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر در کلیه مدیران، کارشناسان و اساتید ادارات تربیت‌بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران (حدود 128 نفر) انجام شد. با توجه به ماهیت روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و ضرورت انتخاب افراد خبره، 30 نفر بر اساس میزان تجربه کاری و مدرک تحصیلی به شکل هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. تحقیق حاضر در دو مرحله اساسی انجام شد. در گام بعدی استفاده از مدل AHP، به منظور تعیین وزن و اولویت هر شاخص، از صاحب‌نظران خواسته شد با انجام مقایسه‌های زوجی دوبه­دو بین شاخص­ها میزان اهمیت آنها را نسبت به یکدیگر مشخص کنند. داده­ها با کمک نرم­افزار SPSS 20 و Expert choice و نیز آزمون­های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای تعیین بار عاملی شاخص­ها تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: پس از معیار مالی که بالاترین اولویت را در این تحلیل دارا بود (422/0=M)، مشتری (3575/0=M)، فرآیندهای داخلی (121/0=M) و رشد و یادگیری (0947/0=M) اولویت­های بعدی را داشتند.

نتیجه‌گیری: براساس تحلیل سلسله مراتبی، بالاترین اولویت در عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ترتیب مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری است.

متن کامل [PDF 305 kb]   (1259 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پايه پزشكي
دریافت: 1394/9/25 | پذیرش: 1395/1/18 | انتشار: 1395/2/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.