اهداف: با توجه به اهمیت روانشناسی مثبتنگر و مهارتهای کارآمد مقابلهای بر سلامت روان افراد بهخصوص نوجوانان، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر افسردگی و بهزیستی- روانشناختی دانشآموزان نوجوان دختر بود.
مواد و روشها: این پژوهش نیمهتجربی با استفاده از پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل در کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان در سال تحصیلی 94-1393 شهرستان (320 نفر) انجام شد و 65 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه افسردگی بک و مقیاس بهزیستی- روانشناختی ریف (فرم بلند) برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. گروه آزمون تحت برنامه آموزش مهارتهای مقابلهای قرار گرفتند. دادههای بهدستآمده با آمارههای توصیفی و آزمون T مستقل در نرمافزار SPSS 18 تحلیل شدند.
یافتهها: متغیر "پذیرش خود" در مراحل پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه کنترل و آموزش دارای بالاترین مقدار بود (جدول 1). مقایسه میانگین نمرات بهزیستی- روانشناختی قبل از مداخله بین گروه کنترل (41/31±02/63) و آزمون (23/33±02/63) اختلاف معنیداری نداشت (078/0=p) ولی این اختلاف بعد از مداخله بین دو گروه کنترل (14/25±76/64) و آزمون (59/25±54/59) معنیدار بود (001/0=p). آموزش مهارتهای مقابلهای موجب اختلاف معنیدار بین نمرات پسآزمون دو گروه کنترل و آزمون در ارتباط مثبت با دیگران (07/2=t؛ 041/0=p)، خودمختاری (51/2=t؛ 013/0=p)، رشد شخصی (61/2=t؛ 01/0=p)، پذیرش خود (05/2=t؛ 042/0=p)) و نمره کل افسردگی (31/24=t؛ 001/0=p) شد.
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای مقابلهای میتواند تاثیر مثبتی بر نمره افسردگی و نمرات بهزیستی- روانشناختی در دانشآموزان دختر نوجوان داشته باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |