logo
دوره 21، شماره 4 - ( ویژه‌نامه 1394 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 122-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

moghanibashi E, asgharipour N. Effectiveness of Coping Skills Training on Depression and Psychological Well-Being among Girl Adolescents. Intern Med Today 2015; 21 (4) :117-122
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-2404-fa.html
مقنی باشی الهه، اصغری پور نگار. اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بر افسردگی و بهزیستی روان‌شناختی نوجوانان دختر. طب داخلی روز. 1394; 21 (4) :117-122

URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-2404-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران ، moghanny6118@gmail.com
2- مرکز تحقیقات روان‌پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (4749 مشاهده)

اهداف: با توجه به اهمیت روان‌شناسی مثبت‌نگر و مهارت‌های کارآمد مقابله‌ای بر سلامت روان افراد به‌خصوص نوجوانان، هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بر افسردگی و بهزیستی- روانشناختی دانش‌آموزان نوجوان دختر بود.

مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی با استفاده از پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل در کلیه دانش‌آموزان دختر پایه اول دبیرستان در سال تحصیلی 94-1393 شهرستان (320 نفر) انجام شد و 65 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسش‌نامه افسردگی بک و مقیاس بهزیستی- روانشناختی ریف (فرم بلند) برای جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. گروه آزمون تحت برنامه آموزش مهارت‌های مقابله‌ای قرار گرفتند. داده‌های به‌دست‌آمده با آماره‌های توصیفی و آزمون T مستقل در نرم‌افزار SPSS 18 تحلیل شدند.

یافته‌ها: متغیر "پذیرش خود" در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون در دو گروه کنترل و آموزش دارای بالاترین مقدار بود (جدول 1). مقایسه میانگین نمرات بهزیستی- روانشناختی قبل از مداخله بین گروه کنترل (41/31±02/63) و آزمون (23/33±02/63) اختلاف معنی‌داری نداشت (078/0=p) ولی این اختلاف بعد از مداخله بین دو گروه کنترل (14/25±76/64) و آزمون (59/25±54/59) معنی‌دار بود (001/0=p). آموزش مهارت‌های مقابله‌ای موجب اختلاف معنی‌دار بین نمرات پس‌آزمون دو گروه کنترل و آزمون در ارتباط مثبت با دیگران (07/2=t؛ 041/0=p)، خودمختاری (51/2=t؛ 013/0=p)، رشد شخصی (61/2=t؛ 01/0=p)، پذیرش خود (05/2=t؛ 042/0=p)) و نمره کل افسردگی (31/24=t؛ 001/0=p) شد.

نتیجه‌گیری: آموزش مهارت‌های مقابله‌ای می‌تواند تاثیر مثبتی بر نمره افسردگی و نمرات بهزیستی- روانشناختی در دانش‌آموزان دختر نوجوان داشته باشد.

متن کامل [PDF 240 kb]   (1422 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بهداشت روان
دریافت: 1394/10/13 | پذیرش: 1395/4/26 | انتشار: 1395/4/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.