اهداف: اختلال بیشفعالی/نقص توجه، یک اختلال رفتاری در کودکان و نوجوانان است که با علایم بیشفعالی، عدم توجه و تکانشگری شناخته میشود. این اختلال میتواند به فرآیند مهارت حرکتی آنان نیز آسیب وارد نماید. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین سرم و بهبود عملکرد ادراکی- حرکتی در پسران مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقص توجه بود.
مواد و روشها: در این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل در سال 1394، 20 نفر از دانشآموزان پسر نوجوان مدارس شرق تهران که دارای اختلال بیشفعالی/نقص توجه بودند، بهروش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه تجربی (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. در گروه تجربی، تمرین تناوبی پرشدت، 3 روز در هفته بهمدت 6 هفته انجام شد. در ابتدا و پایان دوره، شاخصهای تنسنجی، سطح دوپامین و نمرات مهارت ادراکی- حرکتی در دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها بهکمک نرمافزار SPSS 16 و با استفاده از آزمونهای T زوجی و T مستقل تحلیل شدند.
یافتهها: در گروه تجربی در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون، سطح دوپامین افزایش معنیدار (01/0=p) و نمایه توده بدنی (001/0=p) و درصد چربی بدن (002/0=p) کاهش معنیدار یافت. همچنین افزایش امتیاز آزمون تبحر حرکتی در گروه تجربی از لحاظ آماری معنیدار بود (001/0=p). هیچ یک از متغیرها طی 6 هفته در گروه کنترل تغییر معنیداری نداشتند (05/0p>).
نتیجهگیری: 6 هفته تمرین تناوبی شدید موجب بهبود عملکرد ادراکی- حرکتی و افزایش سطوح دوپامین سرم در پسران مبتلا به اختلال بیشفعالی/نقص توجه میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |