اهداف: همبودی اختلال اضطراب اجتماعی و افسردگی از شایعترین مشکلات نوجوانان است و پیامدهای مخربی برای آنان دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر اجتناب شناختی- رفتاری و نشخوار ذهنی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بود.
مواد و روشها: در این پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه، 30 دانشآموز دختر مقطع متوسطه دوره اول و دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95-1394 که مبتلا به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی بودند، بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی ساده به دو گروه 15نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش، مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات محور یک، پرسشنامه اضطراب اجتماعی برای نوجوانان، پرسشنامه افسردگی بک ویرایش دوم، مقیاس اجتناب شناختی- رفتاری و مقیاس پاسخهای نشخواری بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه 2ساعته (هفتهای یک جلسه) بهصورت گروهی تحت آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفتند و گروه گواه طی این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکردند. در نهایت از هر دو گروه، پسآزمون و مجدداً دو ماه بعد، پیگیری بهعمل آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 19 و توسط آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در گروه آزمایش، میانگین نمرات متغیرهای اجتناب شناختی- رفتاری و نشخوار ذهنی در مراحل پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه گواه کاهش معنیداری داشت (01/0p<).
نتیجهگیری: درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش میزان اجتناب شناختی- رفتاری و نشخوار ذهنی در مبتلایان به اختلال همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی موثر است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |