اهداف: اختلال لجبازی-نافرمانی که در کودکان پیشدبستانی یا اوایل مدرسه و در مرحله قبل از نوجوانی بروز میکند، تاثیر گستردهای بر کودک، خانواده، معلمان و جامعه دارد. هدف مطالعه حاضر، تعیین تاثیر برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش اضطراب و تعارض والد-فرزندی و افزایش خوداثرمندی والدگری مادران دارای دختر مبتلا به اختلال لجبازی-نافرمانی بود.
مواد و روشها: در این پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل، 34 نفر از مادران دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهر نورآباد در سال تحصیلی 95-1394 که مبتلا به اختلال لجبازی-نافرمانی بودند، بهروش خوشهای هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه 17نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش، سیاهه رفتاری کودک و فرم گزارش معلم، پرسشنامه اضطراب بک، پرسشنامه راهبردهای تعارض و پرسشنامه خوداثرمندی والدگری بود. برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی طی 8 جلسه دوساعته بهصورت هفتگی و بهمدت دو ماه برای گروه آزمایش اجرا شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS 23 و توسط آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در مرحله پسآزمون، میانگین نمرات کلی اضطراب، تعارض والد-فرزند و خوداثرمندی والدگری در گروه آزمایش بهبود یافت و بعد از کنترل اثر نمرات پیشآزمون، بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر این متغیرها تفاوت معنیداری مشاهده شد (001/0p<).
نتیجهگیری: برنامه آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی باعث کاهش اضطراب، کاهش تعارض والد-فرزند و افزایش خوداثرمندی والدگری در مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی-نافرمانی میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |