Shakerimanesh L, Hajiarbabi F, Peivandi Yazdi A. The Effects of Coping Cat Program on Anxiety, Emotion Regulation, and Resilience in Children Referring to Dentistry: A Case Study. Intern Med Today 2021; 27 (3) :318-341
URL:
http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-3409-fa.html
شاکری منش لیلا، حاجی اربابی فاطمه، پیوندی یزدی آرش. اثربخشی آموزش مبتنیبر برنامه Coping Cat بر کاهش نشانههای اضطرابی و افزایش نظمجویی شناختی هیجان و تابآوری کودکان ۷ تا ۱۲ ساله مراجعهکننده به دندانپزشکی: تک موردی. طب داخلی روز. 1400; 27 (3) :318-341
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-3409-fa.html
1- گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی کاویان، مشهد، ایران.
2- مرکز تحقیقات بیماریهای ریه، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (3279 مشاهده)
اهداف: با توجه به افزایش روزافزون مراجعین دندانپزشکی کودکان و از طرفی پرهزینه و ترسآور بودن استفاده از شیوههای التیامبخش، برای درمان اضطراب دندانپزشکی کودکان به روشهای روانشناختی نیاز است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنیبر برنامه Coping Cat بر کاهش نشانههای اضطرابی و افزایش نظمجویی شناختی هیجان و تابآوری کودکان ۷ تا ۱۲ ساله مشهد است. این کودکان در اردیبهشت ماه سال 1398 به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کردند.
مواد و روش ها: در این پژوهش، طرح مطالعه موردی همراه با خط پایه چندگانه و پیگیری یک ماهه به کار برده شد. نمونه پژوهش چهار نفر بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. آزمودنیها 16 جلسه درمانی (هفتهای 2 جلسه) آموزش مبتنیبر برنامه Coping Cat را دریافت کردند. از پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان فرم کودکان و پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس و تابآوری کودک و نوجوان انگار و لیبنبرگ (2009) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل نگارهای و تعیین درصد بهبودی استفاده کردیم. اطلاعات پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار Spss نسخه ۲۱ بررسی، تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نمرات اضطراب در پیشآزمون و پسآزمون در کودک اول از 62 به 44 با نرخ بهبودی (0/29)، در کودک دوم از 57 به 37 با نرخ بهبودی (0/35)، در کودک سوم از 48 به 35 با نرخ بهبودی (0/27) و در کودک چهارم از 55 به 25 با نرخ بهبودی (0/54) کاهش یافت. نمرات تابآوری در پیشآزمون و پسآزمون در کودک اول از 52 به 75 با نرخ بهبودی (0/44)، در کودک دوم از 43 به 66 با نرخ بهبودی (0/53)، در کودک سوم از 58 به 74 با نرخ بهبودی (0/27) و در کودک چهارم از 64 به 89 با نرخ بهبودی (0/39) افزایش یافت. همچنین مؤلفههای نظمجویی هیجانی نیز در کودکان بهبود چشمگیری داشت.
نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مبتنیبر روش Coping Cat در کاهش علائم اضطرابی، افزایش نظمجویی شناختی هیجان و تابآوری کودکان 7 تا 12ساله مراجعهکننده به دندانپزشکی اثربخش بوده است و از این روش میتوان برای کاهش نشانههای اضطرابی و افزایش نظمجویی شناختی هیجان و تابآوری استفاده کرد. این روش به کودک کمک میکند تا بر افکار منفی آگاهی پیدا کند، بین فکر و فکرهای منفی خود شواهد پیدا کند، برای مقابله با اضطرابش، مهارتهایی را بیاموزد و این مهارتها را تمرین و تکرار کند.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
بهداشت روان دریافت: 1398/7/22 | پذیرش: 1400/2/19 | انتشار: 1400/4/10