logo
دوره 29، شماره 2 - ( بهار 1401 )                   جلد 29 شماره 2 صفحات 97-87 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khani L, Taghizade Salari M, Gholami K, Ahmadnia H, Hasanpour M, Iranshahy M et al . Investigating the Effect of Administration of Urolithin A and B on Learning and Memory İmpairments and Anxiety-like Behaviors Caused by Alzheimer’s İnduced by Intracerebroventricular İnjection of Streptozotocin in Male Wistar Rat. Intern Med Today 2023; 29 (2) :87-97
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-3998-fa.html
خانی لیلا، تقی زاده سالاری منا، غلامی کیانوش، احمدنیا حنانه، حسن پور مائده، ایرانشاهی میلاد و همکاران.. بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و رفتارهای شبه اضطرابی ناشی از آلزایمر القا شده با تزریق درون بطنی- مغزی استرپتوزوتوسین در موش صحرایی نر نژاد ویستار. طب داخلی روز. 1401; 29 (2) :87-97

URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-3998-fa.html


1- گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی، پژوهشکده فناوری دارویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
3- گروه فارماکوگنوزی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
4- گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، behnam@um.ac.ir
چکیده:   (1172 مشاهده)
هدف: آلزایمر یکی از دمانس‌های شایع است که در ابتدا با آسیب سیناپسی مشخص می‌شود و با از دست دادن نورون‌ها و اختلالات شناختی مانند اضطراب و افسردگی همراه است. یورولیتین‌ها ترکیبات فنولی طبیعی هستند و به‌وفور در رژیم غذایی انسان یافت می‌شوند و از هیدرولیز الاژیتانین‌ها توسط میکروبیوتای روده کاتابولیز می‌شوند. آن‌ها دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی هستند و در اختلالات مغزی، به‌ویژه در اختلال عملکرد حافظه، مؤثرند. این مطالعه با هدف بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و همچنین، رفتارهای شبه‌اضطرابی در موش صحرایی نر بالغ با مدل بیماری آلزایمر انجام شد.
مواد و روش­ها: در این مطالعه‌ی تجربی، 70 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار به‌طور تصادفی، به 10 گروه‌ هفت‌تایی تقسیم شدند. گروه کنترل سالم، گروه شم: موش‌های این گروه حلال استرپتوزوتوسین (آسکوربیک اسید 1/0 درصد در سالین) را به‌صورت تزریق درون‌بطنی-مغزی و حلال یورولیتین (DMSO) را به‌صورت تزریق درون‌صفاقی دریافت کردند. گروه کنترل مثبت: موش‌های این گروه استرپتوزوتوسین را به‌صورت تزریق درون‌بطنی-مغزی و ممانتین را به‌صورت تزریق درون‌صفاقی دریافت کردند. گروه کنترل منفی: موش‌های این گروه استرپتوزوتوسین را به‌صورت تزریق درون‌بطنی-مغزی دریافت کردند. گروه‌های تیمار 1-6: موش‌های این گروه‌ها استرپتوزوتوسین را به‌صورت تزریق درون‌بطنی-مغزی و یورولیتین A و یورولیتین B را به مدت 14 روز به‌صورت تزریق درون‌صفاقی دریافت کردند. پس از دوره‌ی تیمار، میزان یادگیری و حافظه‌ی موش‌های صحرایی به‌وسیله‌ی آزمون احترازی غیرفعال و رفتارهای شبه‌اضطرابی به‌وسیله‌ی آزمون ماز صلیبی مرتفع اندازه‌گیری شد.
 یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل آماری با استفاده از آزمون واریانس یک‌طرفه (ANOVA) و آزمون درون‌گروهی Tukey که در نرم‌افزار R انجام شد، نشان داد که در آزمون احترازی غیرفعال، استرپتوزوتوسین سبب اختلال معنی‌داری در یادگیری و حافظه در گروه کنترل منفی شد (01/0P<)، درحالی‌که تیمار با یورولیتین A و B به‌مراتب بهتر از داروی استاندارد (ممانتین) بود و به‌طور درخور توجهی، عملکرد حافظه را بهبود بخشید (05/0P<). علاوه بر این، نتایج حاصل از آزمون ماز صلیبی مرتفع حاکی از افزایش معنی‌دار رفتارهای شبه‌اضطرابی در گروه کنترل منفی نسبت به گروه کنترل بود (001/0P<)، درحالی‌که تیمار با یورولیتین A وB به‌طور معناداری، این رفتارها را کاهش داد (01/0P<).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که یورولیتین A و B احتمالاً به‌دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی، از مغز در برابر اثر استرپتوزوتوسین محافظت می‌کنند و در نتیجه، عملکرد یادگیری و حافظه را بهبود می‌بخشند و همچنین، رفتارهای شبه‌اضطرابی را کاهش می‌دهند.
متن کامل [PDF 714 kb]   (319 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پايه پزشكي
دریافت: 1402/5/22 | پذیرش: 1402/11/17 | انتشار: 1401/12/19

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.