logo
دوره 29، شماره 4 - ( 3-1402 )                   جلد 29 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azarmehr T, GhiamiKeshtgar N, Masumzadeh M, Sajjadi S H, Sargazi Aval O, Rezaei Kahkha F et al . The Effect of General Surgery Clinical Guidance Training on Self-Confidence, Self-Efficacy, and Clinical Decision-Making of Operating Room Surgery Students. Intern Med Today 2023; 29 (4)
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-4088-fa.html
آذرمهر طیبه، قیامی کشتگر نجمه، معصوم زاده محمد، سجادی سید هادی، سرگزی اول ام البنین، رضایی کهخا فاطمه و همکاران.. ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ آﻣﻮزش راﻫﻨﻤﺎی ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﻋﻤﻞ ﻫﺎی ﺟﺮاﺣﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ، ﺧﻮدﮐﺎرآﻣﺪی و ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ داﻧﺸﺠﻮیﺎن تکنولوژی اﺗﺎقﻋﻤﻞ. طب داخلی روز. 1402; 29 (4)

URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-4088-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی زابل
2- دانشگاه علوم پزشکی گناباد
3- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
4- دانشگاه علوم پزشکی گناباد ، Pouladkhay.fatemeh@gmail.com
چکیده:   (8 مشاهده)
مقدمه: اتاق‌عمل یکی‌از بخش‌های اصلی بیمارستان است که در آن افراد برای اجرای نقش خود باید به‌ طور مدام در بالین بیمار قرارگیرند. از‌این‌رو آموزش صحیح و موثر مهارت‌های بالینی به دانشجویان این رشته از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه ﺑﺎﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ راﻫﻨﻤﺎی ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﻋﻤﻞﻫﺎی ﺟﺮاﺣﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ‌ﻧﻔﺲ،  خﻮدﮐﺎرآﻣﺪی و ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ داﻧﺸﺠﻮیﺎن ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ اﺗﺎقﻋﻤﻞ انجام ‌شد.
روش‌کار: این مطالعه نیمه‌ تجربی درسال 1401 برروی 30 نفر از دانشجویان اتاق‌عمل  که واحد کارورزی خود را در مراکز درمانی وابسته به دانشگاه علوم‌ پزشکی زاهدان میگذراندند اجرا شد. افراد مورد مطالعه به‌ طور تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. در گروه کنترل آموزش به روش معمولی بدون راهنمای بالینی و در گروه در ابتدای ترم یک راهنمای بالینی جراحی عمو‌می‌در اختیار افراد قرارداده شد. قبل و پس از مداخله، پرسشنامه‌های استاندارد اعتماد به‌ kts PEI، خودکارآمدی تحصیلی CASES  و سنجش مهارت تصمیم‌گیری لوری توسط  شرکت‌کنندگان تکمیل‌ شده و داده‌ها با استفاده از آزمون های آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافته‌ها:آنالیز داده‌های به دست‌ آمده از پژوهش نشان دادند که گروه‌ها از نظر اطلاعات دموگرافیک تفاوت معناداری نداشتند اما میانگین اعتماد به نفس، خودکارآمدی و مهارت تصمیم‌گیری در دو گروه پس از مداخله  به طور معناداری متفاوت بود(05/0>p). همچنین میانگین این متغیرها قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل تفاوت معناداری را نشان نداده(05/0<p)، اما این تفاوت در گروه مداخله معنادار بود.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان‌دادند که استفاده‌از یک راهنمای بالینی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر اعتمادبه‌نفس، خودکارآمدی و مهارت تصمیم‌گیری دانشجویان اتاق عمل موثر بوده و در کیفیت آموزش و بهبود یادگیری دانشجویان موثر باشد.
     
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: بهداشت روان
دریافت: 1404/3/27 | پذیرش: 1404/5/14 | انتشار: 1402/4/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.