1- دانشگاه تهران ، mr_khodabakhsh@yahoo.com
2- دانشگاه تهران
چکیده: (8122 مشاهده)
زمینه و هدف: عفو و همدلی در کیفیت روابط پزشک- بیمار نقش اساسی دارند. با توجه به اهمیت شناخت متغیرهای تعیین کننده و تأثیرگذار بر کیفیت روابط پزشک، پرستار و بیمار، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین عوامل عفو و ابعاد همدلی در دانشجویان رشته های پزشکی و پرستاری انجام شده است.
روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- همبستگی بر روی 198 نمونه دانشجوی پزشکی و پرستاری که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام گرفت. پس از بررسی مقدماتی و تعیین روایی و پایایی ابزارها،
داده ها با استفاده از پرسشنامههای شاخص واکنش پذیری بین فردی IRI و مقیاس عفو هارتلند HFS
جمع آوری شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از نرم افزار آماری SPSS نگارش 18 و آزمون آماری ضریب همبستگی خطی پیرسون در سطح معنی داری 05/0=p استفاده شد.
یافتهها: بین عفو و همدلی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد (031/0=p). بین عفو در جهت خود با ابعاد همدلی (پریشانی شخصی، همدلی خیالی و توجه همدلانه) رابطه مثبت و معنی داری در سطح 035/0>p و با دیدگاه گیری رابطه مثبت و معنی داری در سطح 047/0=p وجود دارد. عفو در جهت دیگری از میان ابعاد همدلی با پریشانی شخصی و دیدگاه گیری رابطه مثبت و معنی داری در سطح 047/0=p و با توجه همدلانه رابطه مثبت و معنی داری در سطح 035/0>p دارد. عفو در جهت موقعیت از میان ابعاد همدلی تنها با پریشانی شخصی ودیدگاه گیری رابطه دارد که به ترتیب در سطح 035/0>p و 047/0=p معنی دار میباشد.
نتیجهگیری: عفو نقش مهمی در ارتباط با همدلی و بینش به کیفیت روابط پزشک، پرستار و بیمار، ایفا میکند. نتایج و پیامدهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.
واژههای کلیدی: عفو،
همدلی،
دانشجویان
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشكي آزمايشگاهی دریافت: 1389/5/31 | پذیرش: 1391/4/21 | انتشار: 1391/4/25