logo
دوره 16، شماره 2 - ( 7-1389 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 51-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakolizadeh J, Khodadadi Z. Assessment of Mental Health Among Freshmen Entering the First Semester in Gonabad University of Medical Sciences in 2009-2010. Intern Med Today 2010; 16 (2) :45-51
URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-900-fa.html
توکلی زاده جهانشیر، خدادادی زهره. بررسی سلامت روانی دانشجویان ورودی نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 دانشگاه علوم پزشکی گناباد. طب داخلی روز. 1389; 16 (2) :45-51

URL: http://imtj.gmu.ac.ir/article-1-900-fa.html


1- ، jahanshir_t@yahoo.com.au
چکیده:   (13987 مشاهده)

چکیده

  زمینه و هدف: آشنایی با وضعیت سلامت روانی دانشجویان در شروع تحصیل نقش عمده ای در تأمین سلامت روانی و نیز پیشرفت تحصیلی آنان دارد. از این رو این مطالعه با هدف کلی تعیین وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام گرفته است.

  روش تحقیق: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است که طی آن تمامی دانشجویان ورودی نیمسال اول سال تحصیلی 89-1388 به تعداد 136 نفر با GHQ-28 و پرسشنامه اطلاعات فردی بررسی
شده اند. برای تعیین موارد مشکوک از نقطه برش 23 و برای هر یک از حیطه ها نیز از نقطه برش 6 استفاده شد. داده ها در نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های تی، آنالیز واریانس یک طرفه و مجذور کای در سطح معنی داری 05/0 تجزیه و تحلیل شد.

  یافته ها: یافته های این بررسی نشان داد 6/31 درصد نمونه ها بالاتر از نقطه برش قرار داشته و مشکوک به اختلال سلامت روان بودند. همچنین میزان شیوع موارد مشکوک به اختلال روانی د ر پسران و دختران به ترتیب 27 درصد و 33 درصد (599/0= p ) و در دانشجویان مجرد و متأهل به ترتیب 31 درصد و 33 درصد بوده است (909/0= p ) . که هیچ کدام از این تفاوت ها از نظر آماری معنی دار نبود. مقایسه میانگین نمرات مقیاس های چهارگانه آزمون نشان داد میانگین نمرات اختلال عملکرد اجتماعی (65/3 ± 9) و شکایات جسمانی (13/3 ± 95/4) بیش از دو مقیاس اضطراب (55/3 ± 15/4) و افسردگی (89/2 ± 07/2) بوده و با استفاده از نقطه برش 6 در این مقیاس ها مشخص گردید دانشجویان از نظر ناسازگاری اجتماعی و شکایات جسمانی نسبت به اضطراب و افسردگی وضعیت نامساعدتری داشتند ولی تفاوت معنی داری بین این نمرات و عوامل جمعیت شناختی جنس (891/0= p ) ، وضعیت تأهل (220/0= p ) و رشته های تحصیلی (455/0= p ) وجود نداشته است.

  نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، نشانه های مربوط به ناسازگاری اجتماعی در شروع تحصیل در دانشجویان شایع تر از نشانه های دیگر است. تأیید وجود اختلالات روانی در دانشجویان نیازمند بررسی بیشتر و انجام ارزیابی های دقیق روان شناختی است. ارایه خدمات مشاوره ای و روان شناختی مبتنی بر نتایج به دست آمده از ارزیابی توصیه می شود.

 

متن کامل [PDF 280 kb]   (3815 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پايه پزشكي
دریافت: 1389/7/18 | انتشار: 1389/7/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.