1- گروه بهداشت و روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه بهداشت و روان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، zendehtalabhr@mums.ac.ir
چکیده: (5512 مشاهده)
چکیده
اهداف: بیماری مالتیپل اسکلروزیس با ایجاد تغییر در تصویر ذهنی از جسم، عزت نفس مبتلایان را تحت تاثیر قرار میدهد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مداخلات آموزشی بر عزت نفس بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس بود.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع نیمهتجربی با گروه شاهد بود که روی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس شهر مشهد در سال 92-1391 اجرا شد. افراد شرکتکننده 75 بیمار مراجعهکننده به انجمن مالتیپل اسکلروزیس مشهد بودند که با روش نمونهگیری مستمر انتخاب و در قالب دو گروه آزمون (37 نفر) و شاهد (38 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ بود. مداخله آموزشی در سه جلسه 45دقیقهای به گروه آزمون ارایه شد. سپس آزمودنیها موارد آموختهشده را طی چهار هفته، بهاجرا درآوردند. در پایان، افراد هر دو گروه مجددا پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ را تکمیل کردند. دادهها با نرمافزار SPSS 11.5 توسط آزمونهای Tزوجی، Tمستقل و کایدو تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: 47 نفر از شرکتکنندگان زن بودند و میانگین سنی آنها 7/3±2/34 بود. بین گروه آزمون و شاهد در هیچکدام از متغیرهای دموگرافیک، تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0
p). بین نمرات عزت نفس دو گروه، قبل از اجرای مداخله تفاوت معنیداری مشاهده نشد. در صورتیکه بعد از اجرای مداخله، در نمرات گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد، افزایش معنیداری مشاهده شد.
نتیجهگیری: مداخلات آموزشی بر عزت نفس بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس موثراند.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشكي داخلی دریافت: 1392/6/25 | پذیرش: 1393/4/10 | انتشار: 1393/4/10